Ta strona korzysta z plików cookie. Musisz zaakceptować zgodę na ich używanie klikając tutaj

J. słowacki

Egzamin pisemny 22.03.2021

Na egzaminie było 5 osób zdających oraz 1 osoba w komisji (ze względu na obecne ograniczenia). Teksty, które należało przetłumaczyć, były następujące:

  • z polskiego na słowacki

– tekst dotyczący działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Do ich kompetencji należy:

zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów, składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów, występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

W celu uzyskania danych teleadresowych do Rzecznika najbliższego miejscu zamieszkania skorzystaj z wyszukiwarki instytucji udzielających pomocy konsumenckiej. Wybierając zagadnienie, którego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania, uzyskasz adres do Rzecznika oraz innych instytucji świadczących pomoc konsumencką w Twoim regionie.

Instytucja rzecznika praw konsumentów funkcjonuje w Polsce od 1999 roku. Organizacyjnie podlega on pod struktury starostwa powiatowego, a w miastach na prawach powiatu i powiatach powyżej 100 tys. mieszkańców może działać w ramach wyodrębnionego biura. Podstawą działalności rzecznika jest ustawa z dn. 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.  Obecnie w Polsce jest 371 rzeczników.

– tekst socjologiczny, fragment artykułu Jacka Wasilewskiego „Społeczeństwo polskie, społeczeństwo chłopskie”

Badacze dokonujący całościowej analizy społeczeństw (i w związku z tym operujący często uogólnieniami typu „społeczeństwo chłopskie”) odwołują się do różnorodnych argumentów. Dają się one, jak sądzę, zgrupować w następujące kategorie:

  1. Argumenty demograficzne, wskazujące na dominujący liczebnie udział danej kategorii społecznej (np. mieszczaństwa czy chłopstwa) wśród ogółu członków zbiorowości.
  1. Argumenty ekonomiczne, pokazujące wiodącą ekonomicznie rolę danej grupy.
  2. Argumenty polityczne, stwierdzające, że system władzy strzeże w pierwszym rzędzie interesów danej kategorii społecznej. (W tym przede wszystkim sensie – obok ekonomicznego – używa się pojęć „społeczeństwo burżuazyjne” czy „społeczeństwo mieszczańskie” w literaturze marksistowskiej).
  3. Argumenty indywidualistyczne (genetyczne), wskazujące na szczególne, dziedziczone lub internalizowane w dzieciństwie, cechy przysługujące poszczególnym jednostkom tworzącym daną zbiorowość; takie są, jak się zdaje, stereotypowe wśród Polaków wyobrażenia o złodziejstwie Cyganów czy okrucieństwie ludów Wschodu.
  4. Argumenty kolektywistyczne, odwołujące się do „duszy zbiorowej”, „ducha narodu” – niesprowadzalnych do poziomu świadomości jednostkowej stanów „nadświadomości” zbiorowej  się zazwyczaj w szczególnych okolicznościach (np. zagrożenia zewnętrznego).
  5. Argumenty kulturowe, nawiązujące do roli, jaką materialnie i pozamaterialnie wytwory dorobku kulturowego danej kategorii społecznej, odgrywają w całej zbiorowości.
  6. Argumenty ideologiczne, wskazujące na fakt, że system wartości i zespół standardów ocennych charakterystycznych dla danej kategorii rozpowszechnia się wśród ogółu członków społeczeństwa, stając się wzorem działania i przedmiotem pożądań.

Niewątpliwie najbogatsze treściowo są argumenty kulturowe i ideologiczne.

  • ze słowackiego na polski

– tekst dotyczący kompetencji Rzecznika Praw Obywatelskich na Słowacji (ze strony slovensko.sk)

Verejný ochranca práv (ombudsman) je nezávislý orgán SR, ktorý v rozsahu a spôsobom ustanoveným zákonom chráni základné práva a slobody fyzických osôb a právnických osôb v konaní pred orgánmi verejnej správy a ďalšími orgánmi verejnej moci, ak je ich konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom. V zákonom ustanovených prípadoch sa verejný ochranca práv môže podieľať na uplatnení zodpovednosti osôb pôsobiacich v orgánoch verejnej moci, ak tieto osoby porušili základné právo alebo slobodu fyzických osôb a právnických osôb. Všetky orgány verejnej moci poskytnú verejnému ochrancovi práv potrebnú súčinnosť.

Verejný ochranca práv môže predložiť Ústavnému súdu Slovenskej republiky návrh na začatie konania, ak všeobecne záväzný právny predpis porušuje základné právo alebo slobodu priznanú fyzickej osobe alebo právnickej osobe. Verejný ochranca práv môže vo veciach súladu právnych predpisov podať tiež podnet na Ústavný súd SR, ak ich ďalšie uplatňovanie môže ohroziť základné práva alebo slobody alebo ľudské práva a základné slobody vyplývajúce z medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovenská republika ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom.

Pôsobnosť verejného ochrancu práv sa vzťahuje na orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podľa osobitného zákona rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy alebo do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy inak zasahujú.

Verejný ochranca práv môže konať v zmysle § 13 ods. 1 zákona č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov na základe podnetu fyzickej osoby alebo právnickej osoby alebo z vlastnej iniciatívy.

Funkčné obdobie verejného ochrancu práv je päť rokov.

– tekst publicystyczny, list do kobiet doświadczających przemocy w czasie pandemii (z portalu dennikn.sk)

Milé priateľky, ktoré teraz zažívate násilie

Ľudia sa nás pýtajú, či TERAZ stúpa násilie na ženách a domáce násilie. Myslia si, že naše SOS linky v čase karantény koronavírusu zvonia v jednom kuse. Nie, nie je to tak a vy viete prečo. Telefonujete nám oveľa menej ako v normálnych časoch alebo netelefonujete vôbec.

Aj my vieme, prečo nevoláte. Je to vaša momentálna stratégia – pasivita je vaša ochrana. Týranie, ktoré zažívate vy a s vami aj vaše deti, neustalo, naopak, je ešte horšie a častejšie ako inokedy. Váš násilník prežíva krízu spojenú s pandémiou a nariadenia štátu ako útok na vlastnú osobu. Neznáša vlastnú bezmocnosť, slabosť a vlastnú obmedzenosť – ako nakoniec každý človek, ale ten váš za to hľadá vinníka všade okolo seba, s výnimkou seba. Je to človek so slabým sebavedomím, nie je to partner do ťažkých situácií, je skôr zbabelec, a preto si vybíja stres na vás a na deťoch. Nikdy nebol vašou oporou alebo len dávno na začiatku. Viete, že sa na neho nemôžete spoľahnúť ani sa o neho oprieť. Celá zodpovednosť za deti a rodinu ostala na vás. Preto nemôžete míňať energiu na riešenie násilia, bojíte sa, že by vás teraz akákoľvek aktivita mohla oslabiť a ohroziť. Preto nevoláte nielen na našu linku SOS, ale ani na žiadnu inú linku.

Karanténa je pre vás ešte horšia ako pre ostatných. Ste nútené tráviť celé dni a noci v priestore jedného bytu s týmto mužom, teraz častejšie ako inokedy opitým. Nemáte kam odísť, musíte sa starať o seba (aby ste boli preňho taká, ako to od vás vyžaduje), o chod domácnosti, o deti, o bezpečie, o hygienu, dokonca aj o neho. Stali sa z vás väzenkyne, rukojemníčky, otrokyne.

Stratili ste možnosť vydýchnuť si, odísť s deťmi von, na prechádzky a návštevy alebo jednoducho sa spamätať doma, keď odchádzal on. Teraz nehľadáte pomoc.

(Visited 3 times, 1 visits today)